Hansagallerian
Med ambitionen att göra Hansa till den självklara mötesplats det en gång var påbörjades 2016 en stor ombyggnation av varuhuset i Malmö.
HANSAGALLERIAN
HANSAGALLERIAN
FÖRVANDLING AV ETT ANRIKT VARUHUS
Konkurrensen har under senare år hårdnat på Malmös shoppingscen. Många stora köpcentrum har tagit täten i kampen om besökarna. Genom att ändra sitt koncept vill Hansa locka tillbaka kunderna till cityshoppingen. Hansa vänder sig med sitt nya koncept till en medveten och relativt köpstark målgrupp mellan 25 och 60 år som efterfrågar produkter av hög kvalité.
Först ut i förvandlingen är Hansagallerian som blir ett traditionellt svenskt köpcentrum med ett flertal tunga varumärken representerade. I allmänytorna i gallerian återfinns Tegos belysning. En lösning utvecklad i samråd med kunden som skapar effekt och stämning och som ger ett enhetligt intryck. Belysningen består av svarta matta kuber som skimrar av guld på insidan. Kuberna fångar ögat med sitt enkla men häpnadsväckande formspråk och är placerade ensamma eller i grupper. Kuberna skapar extra effekt genom att de reflekteras i de stora glaspartierna som vetter mot alla butiker.
Faktum är att allmänytorna saknar innertak i klassisk mening. Kabelstegar, ventilation och taket har istället målats svart. Resultatet blir att de gyllene kuberna dominerar intrycket. Överallt i gallerian återkommer inslag av färgen guld. Den syns utöver i taket även på rulltrapporna och på mosaikväggar. Guldet ackompanjeras och skapar tillsammans med det ljusa stengolvet en exklusiv touch till gallerian. Belysningen i kuberna är LED med alla fördelar som energibesparing, längre livslängd och mindre underhållskostnader.
Den förändring som Hansa genomgått andas flärd och lyx och materialen både på golv, tak och väggar men även entré och logga är valda med omsorg. Detta i kombination med väl utvalda butikskedjor kommer säkerligen locka många besökare.